Friss topikok

  • NEXUS-303: Kurva jó szó ez az 'Összesküés elmélet' Leginkább arra jó ha mar az arcodba mászik az igazság és ... (2009.09.13. 17:30) 102 perc, ami megrengette a világot

HTML

adáshiba

Akár tetszik, akár nem, vannak kötelező filmek. Nem, itt nem lesz semmiféle felsorolás. Az általános filmműveltség megszerzése nem egészen úgy működik, mint egy enciklopédia olvasgatása, amit ha befejezel, mocskosul okosnak érzed majd magad. Kicsit olyan ez, mint a szerelem - nem lehet megmagyarázni, de az biztos, hogy ideje van. A példa kedvéért: nem biztos, hogy hatvan évesen meghatározó élménye lesz bárkinek a Kis hableány, ha akkor látja először - valójában még ötven évesen sem. A következőkben kedves szerkesztőtársaimmal - akikből remélhetőleg idővel egyre több lesz - azokról a filmekről fogunk írni, amik valamiért, valamikor hatottak ránk és most eszünkbe jutott.

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Utolsó kommentek

Vigyázat, gyerekkel vagyok!

2009.08.24. 09:49 T.SZ.


Az emberi élet törékeny és véges. Ez a gondolat évszázadok óta ihlet művészeket papíron, filmvásznon emberiség ellenes gaztettekre: felégetik, szétrobbantják, megszállják, nyomorba, igába taszítják a világot… hogy aztán a hit, a tudomány, a művészet, az emberi akarat vagy pár szuperhős megmentse, újra építse –elrugaszkodottabb esetekben - teremtse azt. Szórakoztatnak, vagy negatív utópiákon keresztül szélsőségessé torzítják minden hibánkat, hogy végül tanárosan a képünkbe vágják: Ezt nem folytathatod így tovább!
Az ember gyermeke (Children of Men) alapjául szolgáló regény – mely a ’90-es évek elején született Phyllis Dorothy James tollából – azonban élesen különbözik a konkurenciától.

A történet két évtizeddel röpít minket a jövőbe (2027). A Föld tartalékai kimerülő-félben, népessége pedig egyértelműen halálra van ítélve. Tizennyolc éve egyetlen nő sem adott életet gyermeknek, és úgy tűnik az emberiség – az ember - már rég feladta a küzdelmet. Nagy-Britannia az egyetlen ország (szigetország) mely nem omlott össze, és minden elfogadható? / elfogadhatatlan? eszközzel igyekszik megóvni egységét a bevándorlók (BEVIK) óriási tömegeivel szemben.
A téma egyszerűségében sokkoló. A szokástól eltérően itt a pusztulásnak nincs oka és nincs megnyugtató megoldása sem. Kivesznek minden fogódzót, okot és okozatot a kezünkből Mindez egyszerűen csak úgy történik…
Az ember gyermeke - Alfonsó Cuarón rendezésében, óriási színészekkel „kvázi” mellékszerepekben: Michael Caine, Julian Moore (Oana Pellea, alias Mariska a cigányasszony, Dongó édesanyja a Fehér tenyérből) – megdöbbentően realisztikus. Nem mellékesen a mai világ kérdéseit boncolgatja: nacionalizmus, terrorizmus, bevándorlók tisztázatlan kérdése, katonai diktatúra, sárba tiport emberi jogok (Nagy-Brittania kellő közepén!), és persze a meddőség… Míg egy „véletlenül” reményt és hitet vesztett figura – Clive Owen – szándéka ellenére keresztül ’road-movie’-zik (sodródik) Anglián.


 

 
Ebben a filmben nincs helye reménynek, hitnek. Se Isten, se a művészet nem kínál megváltást. Cuarón szándékosan kap fel kliséket, giccses jeleneteket – hogy aztán egyetlen mondattal nevetségessé tegye őket. Az istállóban állatoktól körülölelt, terhességét természetességében felfedő fekete madonna pátosza egy pillanat alatt odavész: „Csoda mi?”
Nevetségessé teszi a hitbuzgókat, vallási fanatikusokat, mikor Theo ex-barátnőjéről beszél: ”Megtérő. – Azok prédikálnak térden? – Nem ők ostorozzák magukat.”
A művészet megmentéséért küzdő unkatestvérét két vállra fekteti, mikor az arról mesél, hogy a Pietát már nem sikerült megmenteniük: „Anyámnak volt egy a fürdőben. Műanyag volt.”
Itt nincs remény, kapaszkodó. Csak fájdalomcsillapítás (Cigi, Alkohol, Drog, Patkányméreg).
Az a húsz év előretekintés nem hoz szinte semmi újat, csak pusztulást. Mai autók, emeletes buszok poszterek helyett flat-paneleken futó híradóval az oldalukon. Mintha Londonban sztájkolnának a szemetesek. Minden most és itt történik. Mindezt a haditudósítás szerű több perces, vágatlan, kézi-kamerás jelenetek teszik valóságossá. A real-time ereje! Az események olyan váratlanul, előkészítés és festék nélkül csapódnak a képünkbe, ahogy a valódi pofonok. Miután az első robbanás a falhoz baszott, már nincs szükség idegtépésre, időhúzásra, feszültségkeltésre. Sokk sokkot követ.
Csak ebben a reménytelen sodrásban van értelme a csodának. Akkor is, ha mindössze két percig tart. Nem -nem, ebben a filmben nem a gyermek születése a csoda. Pedig Cuarón magasba emelhetné a pillanatot, megváltót csinálhatna a fekete csecsemőből. Ehelyett eldugja egy oduba, és megint poénnal rombolja szét az éppen kibontakozó emelkedettséget. Csoda akkor történik, mikor az emberek pár percre visszanyerik a reményt... aztán háborúznak tovább.
Ez a film nem a születés nagyságának állít emléket. Nem tanít, egyszerűen csak kér. "Shantih. Shantih. Shantih." Békére kér. A meddőség csupán ürügy a háborúra. Az emberiség amúgy is szisztematikus írtja saját faját... ürügy pedig mindig akad.

 
Mikor először (vasárnap délután) néztem végig a filmet a csontomig hatolt a történet ereje. (Értsd: végig bőgtem – nyilván szubjektív okai is vannak). Főleg mikor a stáblista alatt kacagó gyermekhangok helyett a lakótelepi játszótér hangjait hallottam (az ember megszokja, normális esetben észre sem veszi). Másodszor már pislogás nélkül néztem a jeleneteket. Ennyire kézben-tartott rendezést és szó szerint kézben tartott opartőri munkát még nem láttam. Mindennek megvan a pontos ideje és szerepe, a színészek gesztusai - finomak, durvák - természetesek. Clive Owen sem Clive Owen-t játsza. Egyetlen momentumban nem vagyok biztos (úgysem veszi észre senki, úgyhogy leírom): a felkelés golyózáporos jelenetei alatt alig észrevehetően „vér” fröccsen az objektívre, és percekig ott is marad… sokáig gondolkodtam azon, hogy ez vajon tudatos akció volt, vagy véletlen, aztán a rendező meglátta benne a lehetőséget és használta a snittet (elképzelhető, hogy digitális trükk, mert nem vágásnál tűnik el, csak úgy...). Nem tudom. Csak azt, hogy beleégett az agyamba.

 

Szólj hozzá!

Címkék: 2006 ember of michael utópia men caine sci fi moore owen gyermeke children clive julian alfonsó cuaron

A bejegyzés trackback címe:

https://adashiba.blog.hu/api/trackback/id/tr931334225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása